Informacja dotycząca wzrostu stawek opłaty za odbiór odpadów komunalnych w 2019 roku

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
25 stycznia 2019

odpadyW związku ze wzrostem stawki opłaty za odbiór odpadów komunalnych od 1 lutego 2019r., Urząd Gminy Domaradz informuje:

Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 6r ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości
 i porządku w gminach.( Dz. U. z 2018r. poz. 1454 z póź. zm.), opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy.

Środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3)   obsługi administracyjnej tego systemu;

4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi muszą być ustalone w takiej wysokości, aby system się samofinansował, tzn. stawka jest kalkulowana w oparciu o cenę najkorzystniejszej z  ofert złożonych przez firmy przystępujące do przetargu. W przetargu ogłoszonym przez Gminę Domaradz na odbiór zmieszanych i zielonych odpadów komunalnych oraz odbiór i zagospodarowanie segregowanych odpadów komunalnych z terenu Gminy Domaradz w 2019r. ceny ofert przedstawiały się następująco:

 

I przetarg  - 517 829,76 zł.

Ofertę złożyła tylko firma Remondis KROeko Sp. z o. o. ul. Fredry 1, 38-400 Krosno

II przetarg – 542 583,36 zł.

Ofertę złożyła tylko firma Remondis KROeko Sp. z o. o. ul. Fredry 1, 38-400 Krosno

III przetarg – 531 036,00 zł.

Ofertę złożyła tylko firma Remondis KROeko Sp. z o. o. ul. Fredry 1, 38-400 Krosno

Dodatkowo Gmina Domaradz związana jest Porozumieniem międzygminnym z Miastem Krosno  na zagospodarowanie odpadów zmieszanych i zielonych.

Koszt roczny zagospodarowania tych odpadów wynosi ok. 178 000,00 zł.

Wpływy z opłat ponoszonych przez mieszkańców przy obowiązujących stawkach  tj. 6,00 zł,. i 12,00 zł nie były wystarczające na pokrycie  kosztów funkcjonowania systemu, natomiast Gmina musi pobierać opłaty w takiej wysokości, aby wystarczały one na realizację całości zadania.

Zgodnie z prawem gmina musi zorganizować przetarg, a zaoferowanych w przetargu cen nie można negocjować.


Analiza rynku odpadów i przetargi w innych gminach wskazują na znaczny wzrost cen za odbiór i zagospodarowanie odpadów nie tylko w naszej gminie, ale także w całym regionie.

Wszystkie gminy musiały dostosować stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi do cen oferowanych przez firmy świadczące usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych.
Zestawienie stawki opłaty za odpady komunalne  w ościennych gminach.

GMINA

ODPADY SEGREGOWANE

ODPADY NIESEGREGOWANE

Niebylec

9,00 ZŁ/ 8,00 ZŁ

20,00 ZŁ

Nozdrzec

11,25 ZŁ

22,50 ZŁ

Jasienica Rosielna

11,50 ZŁ

23,00 ZŁ

Haczów

10,00 ZŁ

20,00 ZŁ

Miejsce Piastowe

12,50 ZŁ

24,00 ZŁ

Korczyna

12,00 ZŁ

24,00 ZŁ

Należy też zauważyć, że  mieszkańcy gminy, z roku na rok wytwarzają coraz więcej odpadów. Widać ciągły wzrost ilości zmieszanych odpadów, których koszty zagospodarowania również rosną, co w znacznym stopniu przedkłada się na obecny wzrost cen odbioru odpadów z naszych gospodarstw domowych. Należy pamiętać, że im więcej śmieci tym więcej gmina musi zapłacić za ich odbiór i zagospodarowanie. Dużym problemem są też odpady wielkogabarytowe, których zbiórka zgodnie z obowiązującymi przepisami musi być organizowana przynajmniej raz do roku.
Wszystko to przedkłada się na wzrost kosztów funkcjonowania systemu, a co za tym idzie brak możliwości dalszego samofinansowania się systemu. W chwili obecnej wpływy nie są wystarczające, aby spełnić powyższe zadania.

Urząd Gminy Domaradz na bieżąco podejmuje kroki, zmierzające do ograniczenia kosztów systemu odbioru odpadów, w postaci kontroli mieszkańców składających deklaracje o liczbie osób zamieszkujących  w gospodarstwie.

Zachęcamy do samodzielnego zagospodarowania biodegradowalnych odpadów, pochodzących z działki tj. trawa, liście, odpady warzywne i owocowe w przydomowych kompostownikach.

Czynnikami, które wpływają na cenę za odbiór odpadów komunalnych jest liczba mieszkańców zgłoszona do systemu oraz ilość produkowanych śmieci.

Tylko działania zmierzające do zmniejszenia ilości odpadów mogą nas uchronić przed kolejnymi wzrostami cen za odbiór i zagospodarowanie odpadów.

Autor: Tomasz Śmigiel

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2019-01-25
Data publikacji:2019-01-25
Osoba sporządzająca dokument:Tomasz Śmigiel
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:1605