Nowe zasady gospodarowania odpadami

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
20 marca 2013

Grafika informacjaW dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowelizacja ta zakłada generalne zmiany w sektorze gospodarki odpadami komunalnymi powstającymi w gospodarstwach domowych.

Od dnia 1 lipca 2013 roku Nasza Gmina Domaradz przejmuje władztwo nad odpadami komunalnymi i staje się odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie systemu odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości.

Dotychczas odpady odbierane od właścicieli nieruchomości w większości trafiały na składowisko, co było najtańszym sposobem ich utylizacji. Jedynie niewielka ilość odpadów stanowiła tzw. selektywna zbiórka oraz odzysk surowców wtórnych na liniach segregacyjnych. Wymogi unijne (tzw. dyrektywa śmieciowa) zakładają wzmocnienie poprzednio prowadzonych działań dotyczących selektywnej zbiórki odpadów poprzez selekcję u źródeł powstawania odpadów oraz dodatkowo zbieranie odpadów biodegradowalnych (odpady podlegające rozkładowi, np. resztki jedzenia, trawa ).

Wszystkie zebrane odpady komunalne muszą być poddane odzyskowi w odpowiednich instalacjach wskazanych w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami, a na składowisko będzie mogła trafić tylko ta pozostałość, której nie da się przerobić.

Ważne jest, aby wszyscy mieszkańcy prawidłowo uczestniczyli w nowym systemie zbierania odpadów. Od dnia 1 lipca 2013 roku zmienią się zasady zawierania umów i pobierania opłat za odbieranie odpadów komunalnych:

1. Dotychczasowe umowy zawarte samodzielnie przez mieszkańców z przedsiębiorcą muszą być rozwiązane do 30 czerwca 2013 r. Należy tego dokonać w odpowiednim terminie wynikającym z treści umowy. Do tego czasu mieszkańcy mają obowiązek pozbywania się odpadów komunalnych ze swoich nieruchomości na dotychczasowych zasadach tj. na podstawie umów z przedsiębiorcą.

2. Gmina zorganizuje przetarg i wybierze przedsiębiorcę, który będzie odbierał odpady od właścicieli nieruchomości.

3. Właściciele nieruchomości nie będą zawierać umów z przedsiębiorcą odbierającym odpady tylko będą wnosić opłatę do Gminy, określoną i zatwierdzoną przez Radę Gminy,która zapewni prawidłowy odbiór odpadów komunalnych powstałych w gospodarstwach domowych.

Opłatą obniżoną w wysokości 5,00 zł. od osoby miesięcznie będą objęci właściciele nieruchomości, którzy zgodnie z wymogami będą zbierać selektywnie ( segregować ) odpady komunalne.

Właściciele nieruchomości nie wywiązujący się z obowiązku prawidłowego zbierania odpadów będą objęci opłatą podwyższoną w wysokości 10,00 zł. miesięcznie od osoby.

Opłatę uiszczać się będzie od lipca 2013r. miesięcznie do końca każdego miesiąca na rachunek bankowy Urzędu Gminy 44 8642 1025 2008 2500 0172 0001, w kasie Urzędu Gminy lub u inkasenta.

W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminie zostanie wszczęta egzekucja administracyjna. Kontrola zbierania odpadów, odbywać się będzie każdorazowo przy odbiorze odpadów.

4. W celu naliczenia opłaty właściciel nieruchomości zamieszkałej jest zobowiązany złożyć do gminy deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami w ostatecznym terminie do 30 kwietnia 2013r. W deklaracji właściciel określi liczbę osób zamieszkałych w danej nieruchomości oraz zadeklaruje się czy będzie segregował odpady czy też będzie oddawał odpady zmieszane. Pobierz druk deklaracji

W przypadku niezłożenia deklaracji albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, wójt określi w drodze decyzji wysokość opłaty jaką powinien ponosić właściciel nieruchomości. W celu naliczenia opłaty właściciel nieruchomości będzie składał do gminy deklarację zawierającą informację o liczbie osób zamieszkujących daną nieruchomość aby określić wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami.

Gmina Domaradz nie przejmuje obowiązków odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Właściciele tych nieruchomości muszą sami zawrzeć umowę z przedsiębiorcą.

W interesie wszystkich mieszkańców Naszej gminy jest prawidłowe funkcjonowanie gospodarki odpadami. Pozwoli to nie tylko chronić środowisko ale również oszczędzi Nasze wydatki. Wszelkie informacje na temat wdrażanego systemu odpadów komunalnych będą pojawiały się na stronie internetowej Urzędu Gminy Domaradz. W razie wątpliwości przy wypełnianiu deklaracji można dzwonić pod numer 13 43 47 041 wew. 44

Autor: Tomasz Bober

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2013-03-20
Data publikacji:2013-03-20
Osoba sporządzająca dokument:Tomasz Bober
Osoba wprowadzająca dokument:Katarzyna Kielnar
Liczba odwiedzin:861